top of page

Leiderschap en samenwerken in virtuele teams

Als de coronapandemie een ding heeft bewezen op het gebied van personeelsbeleid is dat virtueel werken ‘here to stay’ is. Dit vraagt niet alleen van medewerkers, maar ook van managers de nodige aanpassingen. Momenteel helpt Making Change Happen hier een aantal bedrijven mee: virtueel leiderschap en samenwerken in virtuele teams.

Wat is er anders dan anders?

Wanneer je incidenteel of een dag per week virtueel werkt, (vroeger noemden we dat thuiswerken 😉) is er niet zoveel wat er verschilt van de ‘normale’ situatie. Nu we allemaal min of meer gedwongen worden om veel meer op afstand te werken, in sommige gevallen zelfs honderd procent, wordt de situatie toch ingrijpend anders. Een paar willekeurige reacties: “Informele overlegjes en connecties verdwijnen. Ik merk dat die heel waardevol waren.” “Spontaniteit is ver te zoeken, we verzinnen ook niets nieuws meer.” “Heerlijk, van mij mag het altijd zo blijven.” “Ik heb het idee dat ik alleen het topje van de ijsberg zie.” Deze laatste is een hele interessante, vooral voor leidinggevenden. Want daar waar we collega’s vroeger vijf dagen per week live zagen, is dat nu beperkt tot eens in de zoveel tijd een telefoontje of online meeting. En dan vaak zelfs nog zonder beeld. Veel van de ‘onderstroom’ die je opmerkt als je elkaar live ziet en spreekt, wordt onzichtbaar in deze nieuwe virtuele situatie.

Comfort – Duidelijkheid – Perspectief

Bij Making Change Happen werken we binnen onze leiderschapsprogramma’s met de drie componenten: Comfort, Duidelijkheid en Perspectief. Bij virtueel leiderschap, is dat eigenlijk niet anders. We lichten ze hieronder toe, specifiek op samenwerking en leiderschap op afstand.

Comfort

Je mensen comfort bieden, dat snap je meteen, maar het gaat hier net wat verder. Denk aan steun, opbeuring, bemoediging. Dus naast iets plats als het zorgen voor een goede bureaustoel en een ergonomische werkplek, wil je ook te weten komen hoe mensen zich voelen. Hoe ze er niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk bijzitten. Hiervoor is het essentieel om een goede connectie te hebben. Je zult erachter moeten komen wat per persoon de behoeftes en motivatoren zijn. En wat er in deze situatie, ook buiten het werk, voor belemmeringen zijn. Bedenk ook dat iedereen anders reageert op zoiets dreigends als een pandemie. De een is een week van slag en pakt snel de draad weer op. De ander zit nog steeds met angst en beven thuis te wachten totdat het gevaar voorbij is. En dat staat nog los van of iemand een introvert of extravert type is. De eerste vindt het waarschijnlijk heerlijk, dit solitaire werken. Moet je misschien zelfs wat afremmen. Terwijl de extravert helemaal down wordt van het feit dat er geen reuring is, geen voortdurende directe input van collega’s.

Individueel én samen

Je snapt op basis van het bovenstaande dat dit van een leidinggevende echt om een individuele aanpak vraagt. En dat gaat dan zelfs zo ver dat je met de een kunt Facetimen, terwijl je met de ander koffiedrinkend een rondje door het park wandelt. Elk teamlid reageert verschillend op het virtuele werken. Daar waar situationeel leiderschap offline al belangrijk was, is het nu echt essentieel.

Eén op één comfort bieden is een goede start. Maar minstens zo belangrijk is het bieden van comfort aan het hele team. Jazeker, ook ‘remote’ kan en moet je aan je team blijven bouwen. Dus houd geregeld check-ins, virtuele teambuilding sessies, organiseer virtuele borrels en pub quizzen. Sta gezamenlijk stil bij successen. Vergeet verjaardagen niet met elkaar te vieren en als je mensen echt wilt verrassen, zorg dan eens voor een spontaan bloemetje of zomaar een cadeautje per post en wacht niet tot het tijd is voor het kerstpakket.

Duidelijkheid

Als leidinggevende ben jij verantwoordelijk om duidelijkheid te bieden, om richting aan te geven. Dat was altijd al belangrijk, maar helemaal nu, in onzekere tijden, kijken de meeste teamleden vragend naar hun manager. Wat zijn de doelen die je met z’n allen wilt bereiken? Vertaal deze duidelijk en helder naar wat er van het team verwacht wordt en per persoon. Vertalen is een ding. Daarna komt communiceren. En hoe raar dat ook klinkt, in een situatie waarbij iedereen remote werkt, moet dat nog vaker dan wanneer iedereen samen op kantoor zit. Het is interessant om eens te peilen of deze verwachtingen en doelen eigenlijk wel helder zijn bij iedereen. Of ze overeenkomen. Als dat niet zo is, is het namelijk ook heel veel moeilijker om prioriteiten te stellen. Met het bieden van deze duidelijkheid kan je mensen (of hele teams) die momenteel vastlopen weer op gang helpen.

Perspectief

Aansluitend op het bovenstaande is het voor een leidinggevende aan virtuele teams essentieel om mensen perspectief te bieden. Wat is de burning ambition de purpose? Waar doen we het allemaal voor?



Het is de uitdaging voor een virtueel leider om op inspirerende wijze het team mee te krijgen, perspectief te bieden en het vuurtje brandend te houden. Hoe pak je dat aan? Hiervoor is het van groot belang dat je weet wat de individuele vuurtjes zijn en hoe dit past in waar je als bedrijf voor staat.

Ja en nu?

Wat Making Change Happen betreft is dit de heilige drie-eenheid voor leiderschap en samenwerking bij virtuele teams: Comfort – Duidelijkheid – Perspectief. Dit is bij alle bedrijven waar we aan de slag gaan dé basis van alle leiderschapsprogramma’s. Wanneer je dan moet omschakelen naar virtueel leiderschap, kan je hier ook weer op terugvallen. Maar, misschien ontbreekt binnen jouw organisatie deze basis nog. Gelukkig is het nooit te laat voor wat Comfort, Duidelijkheid en Perspectief!

Dus wil je binnen jouw organisatie eens interactief kennismaken met deze manier van leiderschap? Dat kan tijdens de virtuele workshop die we hiervoor hebben samengesteld. Afhankelijk van jullie situatie en behoeften maken we het programma helemaal op maat. Meer weten? Bel of mail gewoon eens (natuurlijk geheel vrijblijvend).


Bel: 06 10150866 Mail: info@makingchangehappen.nl

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page