Stelt u zich eens twee teams voor. Het ene team weet altijd snel tot beslissingen te komen, iedereen in het team is het vaak met elkaar en de teamleider eens. Bij het andere team lopen de gemoederen zo nu en dan hoog op. Lange discussies die soms leiden tot een moeilijke besluitvorming. Welk team is vermoedelijk het meest succesvol denkt u?
Uit onderzoek blijkt dat complementair samengestelde teams het beter doen dan homogeen samengestelde teams. In het voorbeeld hierboven gaat de besluitvorming in het tweede team wellicht wat moeilijker maar zorgt dit proces wel voor betere oplossingen en meer creativiteit. Dit soort teams boeken over het algemeen een hogere omzet en scoren beter op klanttevredenheid. Daarnaast leren de teamleden onderling ook meer van elkaar.
Bij het sterrenrestaurant De Librije is dat niet anders, zo blijkt uit het interview met Jonnie en Thérèse Boer. Het team in de keuken bestaat uit verschillende nationaliteiten. Om de beurt verzorgt een medewerker de lunch voor de ploeg waardoor er dagelijks de meest exotische gerechten op tafel verschijnen. Soms vindt Jonnie het resultaat helemaal niet lekker, zo geeft hij eerlijk toe. Maar op andere momenten leveren de maaltijden inspiratie op voor nieuwe gerechten voor het menu van De Librije.
Hoe stel je een team met complementaire teamleden samen?
Een team kan op verschillende manieren complementair samengesteld worden. Er kan gekeken worden naar verschillende culturen, zoals bij De Librije, maar ook bijvoorbeeld naar geslacht of leeftijd. Daarbij moet niet uit het oog verloren worden dat het uiteindelijk gaat om het streven naar een mix aan competenties binnen een team. Met het samenstellen van een team dat voor de helft uit mannen en de andere helft uit vrouwen bestaat, bent u er dus nog niet.
Voor het samenstellen van het juiste team moet het doel helder zijn
Om het juiste team samen te stellen, is het noodzakelijk om een goed beeld te hebben van het doel van het team. Vanuit het doel kan gekeken worden naar de competenties die nodig zijn. In een commercieel team is het waarschijnlijk van belang dat er mensen deel van uit maken die goed kunnen luisteren en samenwerken. Maar omdat het team ook resultaten moet boeken, is het bijvoorbeeld ook van belang dat er teamleden zijn die goed zijn in het nakomen van afspraken. Een succesvol team bevat dus teamleden met al deze verschillende competenties.
Maatwerk is het streven, maar bewustwording de belangrijke eerste stap.
Idealiter zou bij ieder project maatwerk geleverd moeten worden in de vorm van een teamsamenstelling die precies past bij het project. In de praktijk is dat vaak lastig te realiseren omdat in veel organisaties gewerkt wordt met bestaande teams. Dat is ook het geval bij ABN AMRO waar we diversiteit actief bevorderen omdat we geloven in de voordelen van een divers werknemersbestand, of dat nu op het gebied is van geslacht, leeftijd of bijvoorbeeld culturele achtergrond. We zijn daarom bij de bank begonnen om managers en teamleiders bewust te maken van de noodzaak om kritisch te kijken naar de samenstelling van hun team. Zodat bij het vervullen van een vacature bijvoorbeeld niet automatisch gekeken wordt naar een collega ‘die lekker ligt in het team’. Maar dat er in eerste instantie gekeken wordt naar een collega die vanwege zijn of haar competenties het team versterkt. En dat werpt zijn vruchten af.
Kritisch kijken naar de samenstelling van een team is noodzakelijk
Even terug naar het eerste voorbeeld. Waar een team met een homogene samenstelling vaak in goede harmonie samen door het leven gaat, vraagt een team met een complementaire samenstelling meer van de teamleden én van de teamleider. Om de parallel te trekken met De Librije: niet iedere lunch zal een succes zijn. Maar uiteindelijk zal een team met een complementaire samenstelling betere resultaten afleveren. Bovendien zullen teamleden meer van elkaar leren, zich daardoor sneller ontwikkelen en zal de creativiteit die zo’n team onderling los maakt veel positieve energie opleveren. Of, in het geval van De Librije, nieuwe gerechten voortbrengen die drie Michelinsterren waard zijn.
Kijk daarom eens kritisch naar de huidige samenstelling van uw team en probeer de mix van teamleden wanneer zich de gelegenheid voordoet te verbeteren. Op de langere termijn zal dit zijn vruchten afwerpen.
Comments