Privézaken regelen tijdens kantooruren en buiten werktijd om reageren op zakelijke e-mails. Terwijl de grenzen tussen werk en privé steeds verder vervagen, wilt u werk en privé wel in balans houden.
Velen zien in thuiswerken een oplossing. Maar voor een goede work-life-balance is thuiswerken niet het enige ei van Columbus. Integendeel.
Flexibel werken, uren anders indelen. Er zijn voor de klant op de momenten dat de klant ons nodig heeft. Door ‘Het Nieuwe Werken’ kunnen we steeds meer tijd en plaats onafhankelijk werken. Het grote voordeel hiervan is dat we de combinatie werk en privé, zoals het gezinsleven, beter op elkaar kunnen afstemmen. We beginnen bijvoorbeeld de dag iets later om de kinderen naar school te brengen of om te sporten, maar werken dan aan het einde van de dag wat langer door. Of we werken juist op de ene dag wat minder uren om dat op andere dagen weer te compenseren, waardoor we net wel bij dat schoolgesprek of die sportmiddag kunnen zijn, maar ook die belangrijke vergadering in de avonduren niet hoeven te missen.
Ook komt een werkweek van 4×9 uur steeds vaker voor, zodat we een dag per week thuis zijn. Moderne technologieën, zoals smartphones met mailtoepassingen, tablets, laptops, adviseren en overleggen op afstand met behulp van deelbare beeldschermen – de moderne variant van het skypen – maken het mogelijk te werken waar en wanneer we willen.
En de klant? Die vindt het steeds belangrijker om geadviseerd te worden wanneer het hem of haar uitkomt. Via de weg die hem of haar het beste past. Neem het afsluiten van een hypotheek: voor een gezin met twee werkende ouders kan het heerlijk zijn dit in de avonduren via een skypeverbinding vanuit huis te doen, terwijl de kinderen in bed liggen en de benodigde papieren uit de boekenkast naast de computer er direct bij kunnen worden gepakt. Deze nieuwe manier van advisering zien we steeds meer terrein winnen.
Thuiswerken is geen optie
Een goede work-life-balance betekent niet per definitie dat we per se moeten thuiswerken. Neem een callcenter- of baliemedewerker. Een callcenter of balie moet op gezette tijden worden bemand. Immers, we doen het voor de klant en daarvoor is bereikbaarheid ‘key’. Thuiswerken is dan geen optie. Of wat dacht u van een schoolverlater of iemand die zijn doelen niet haalt? Voor hen is het beter veel op kantoor te zijn, voor bijvoorbeeld extra coaching en begeleiding wat bij voorkeur face-to-face plaatsvindt. Op kantoor dus en niet thuis. Maar het feit dat zij niet thuis kunnen werken, wil nog niet zeggen dat hun werk- en privésituatie niet in balans kan zijn.
Genieten van uw werk én uw leven
Een goede work-life-balance wil zeggen dat u kunt genieten van uw werk én uw leven daaromheen. Balans hierin aanbrengen, betekent heel bewust bezig zijn met de eigen weekindeling, zowel privé als zakelijk. Bij ABN AMRO zien we daarnaast een belangrijke link naar de eigen vitaliteit. Om ervoor te zorgen dat onze medewerkers vitaal en energiek zijn en blijven ondanks de vervagende grenzen tussen werk en privé, kunnen ze bij ons, net als bij diverse andere bedrijven, gebruik maken van een vitaliteitsprogramma. Wij geloven er immers in dat medewerkers beter inzetbaar zijn als ze fitter zijn. En dus stimuleren wij sporten en faciliteren wij onze mensen hierin. Voorbeelden uit het vitaliteitsprogramma bij ABN AMRO zijn:
Een medewerker mag elke drie jaar meedoen met het uitgebreide Beter Leven gezondheidsonderzoek, waarbij hij een vragenlijst invult en een lichamelijk onderzoek krijgt. Hiermee krijgt hij een beeld van hoe fit hij is en wat zijn ‘biologische leeftijd’ is. Ook kan hij vervolgens op leefstijl worden gecoacht.
Vanuit het LEEFVitaal! project worden diverse activiteiten georganiseerd: een medewerker kan bijvoorbeeld meedoen aan sportactiviteiten, mindfulness trainingen, cursussen om gewicht te verliezen en hij kan workshops volgen over work-life-balance, Career & Kids, stressmanagement en slaap.
Op een aantal grote locaties kan een medewerker gratis gebruik maken van interne fitness en anders kan hij een bijdrage krijgen voor externe fitness.
Fysiotherapeuten zijn op grote locaties aanwezig en een medewerker kan gratis gebruik maken van online fysiotherapie.
ABN AMRO zorgt voor gevarieerde werkplekken waarbij goede arbeidsomstandigheden voorop staan. Bovendien zijn er veel middelen beschikbaar om fysieke klachten als gevolg van beeldschermwerk te voorkomen.
Naast flexibel werken, ‘Het Nieuwe Werken’ en investeren in de vitaliteit is het mogelijk om verschillende verlofvormen zoals generatieverlof, zorgverlof, vrijwilligersverlof of mantelzorg in de cao op te nemen. Faciliteiten die ervoor zorgen dat u naast uw werk kunt genieten van het leven buiten het werk.
Zo biedt generatieverlof bijvoorbeeld de mogelijkheid om vol- of deeltijdverlof op te nemen, waarbij een bedrijf er zelfs voor kan kiezen hiervan een deel door te betalen (Bij ABN AMRO de eerste drie maanden van het verlof 40% van het salaris). Daarmee wordt de gelegenheid geboden om een studie te volgen, voor kinderen of ouders te zorgen, een langere vakantie op te nemen, et cetera. En het vrijwilligersverlof is een faciliteit die het mogelijk maakt om u naast het werk ook in te kunnen zetten voor maatschappelijke projecten. Alles met als doel de work-life-balance goed te houden en dat u op beide terreinen optimaal kunt presteren én genieten.
Naast centrale initiatieven is een voorbeeldrol van de leidinggevenden in de organisatie essentieel. Dit betekent dat ze eerder genoemde initiatieven mogelijk maken en u verantwoordelijkheid en vertrouwen geven. En dat ze u na een drukke periode op het werk de ruimte bieden om rust te pakken en tijd aan uw gezin te besteden. De boog kan immers niet altijd gespannen zijn.
Comments